maandag 17 januari 2011

Marit van Bohemen kan geen weken thuis zitten

Kort na de geboorte van haar dochtertje Jacky stond Marit van Bohemen alweer op de set van Knoop in je zakdoek. ‘Ik ben een betere moeder als ik ook mijn eigen dingen blijf doen.’
Wat later dan afgesproken ploft Marit van Bohemen (36) neer op een stoel in de keuken van de fotograaf , voor wie ze de hele ochtend heeft geposeerd. Hongerig bekijkt ze de petitfourtjes die voor haar staan, net als de croissants en de schaal met fruit.

We kennen Marit van Bohemen vooral als de goedlachse sexy blondine in bikini uit Campinglife en van de commercial waarin ze roept dat ze ‘haar moeder nog uit bad moet halen’. Vanaf deze week presenteert Marit van Bohemen samen met Dolores Leeuwin het spelprogramma van Knoop in je zakdoek, waarin teams van verstandelijk beperkten het tegen elkaar opnemen.

Het is haar eerste klus nadat Marit van Bohemen in augustus beviel van dochtertje Jacky. “Brand maar los,” glimlacht ze, terwijl ze haar lange blonde haren naar achter gooit en aan een croissantje begint.

Hoe bevalt het moederschap?
Marit van Bohemen: “Er is een totaal nieuwe wereld voor me opengegaan. Eigenlijk realiseerde ik me pas werkelijk hoe het is om een kind te hebben op het moment dat Jacky geboren werd. Ik werd overspoeld door een overweldigend gevoel van verantwoordelijkheid. Ik dacht: dit kan ik niet dragen."

"Tegelijk was het ook een heel grote wens die in vervulling ging. Net na mijn dertigste ging mijn lange relatie uit en dacht ik: en nu? Ik heb die jaren erna nagedacht over adoptie, want ik ben ervan overtuigd dat ik net zoveel kan houden van een kind dat biologisch niet van mezelf is, maar toen ontmoette ik mijn vriend Steven Pengel en ging het allemaal heel snel.”

En hoe zit het nu met dat verantwoordelijkheidsgevoel?
Marit van Bohemen: “Daar leer je met vallen en opstaan mee om te gaan. Ik denk dat die onzekerheid ook kwam doordat ik door de buikwond van de keizersnede de eerste twee weken zelf die verantwoordelijkheid nauwelijks kon nemen. Ik lag maar op bed en kon haar alleen maar aangereikt krijgen en proberen te borst voeden.”

Wat voor een moeder ben je?
Marit van Bohemen: “In het begin was ik wel onzeker, omdat ik niet wist of ik het goed deed. Dan hoorde ik haar huilen en las ik ‘als moeder weet je al gauw wat een huiltje betekent’. Nou, ik had geen idee. Nu gaat dat beter, omdat ze steeds meer contact maakt."
 
"Verder had ik verwacht dat ik het lastig zou vinden om de zorg te delen met mijn partner of met mijn familie, maar daarin ben ik heel makkelijk. Als ze maar in veilige handen is, vind ik het heel fijn om aan het werk te gaan.”

Je moest voor de opnamen van Knoop in je zakdoek al snel weer aan de slag.
Marit van Bohemen: “Zes weken na de bevalling. Dat stond nou eenmaal gepland. In het begin voelde ik me wel schuldig. Ik had verwacht dat ik mijn carrière niet meer zo belangrijk zou vinden als ik een kind had, maar het tegendeel is waar."

Marit van Bohemen: "Ik vind mijn dochter Jacky natuurlijk heel belangrijk, maar ik ben ongetwijfeld een leukere moeder als ik ook mijn eigen dingen blijf doen. Ik kan echt niet weken thuis zitten. Ik was blij dat ik al snel weer kon knallen. De opnamedagen waren loodzwaar, maar dit programma is wel een van de leukste dingen die ik ooit in mijn carrière heb gedaan.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten