vrijdag 28 januari 2011

De passie van Marit van Bohemen: Scriptschrijven

De passie van actrice en presentatrice Marit van Bohemen: Scriptschrijven
Marit van Bohemen is actrice (`Auberge de Vlaamsche pot´) en presentatrice (`Campinglife, Knoop in je zakdoek´). En als ze thuis de tijd aan zichzelf heeft, verliest ze zich helemaal in scriptschrijven.
 
Als er een nieuwe baan gescoord moet worden, weten de vrienden van Marit van Bohemen haar altijd feilloos te vinden. "Ik vind het leuk om sollicitatiebrieven te schrijven", lacht de presentatrice. "Op de lagere school vond ik het al heerlijk om met taal bezig te zijn. Ik verslond de `Pim, Frits en Ida´ boekjes van Godfried Bomans en in diezelfde trant heb ik eens een avonturenverhaal geschreven. Ik mocht het voorlezen in de klas en stond te glimmen van trots."
Tijdens haar opleiding op de toneelschool kreeg Marit van Bohemen les van acteur Helmert Woudenberg (`Flikken Maastricht´). "Hij bleek ook heel goed toneelscripts te kunnen schrijven. Ze waren geestig en bovendien goed speelbaar. Toen dacht ik al: `Dat wil ik ook kunnen!´." En dus volgde Marit jaren later een cursus scenarioschrijven en toneelschrijven.

Groter geheel
Tegenwoordig gaat Marit van Bohemen zelfs twee dagen per week naar de Scriptschool in Amsterdam. "Ik schrijf het liefst comedy´s waarin buiten een lach ook een traan verwerkt is. In `Gooische vrouwen´ komen zowel grappen als ontroerende momenten voorbij. Als ik toch ooit aan zo´n soort serie mee zou mogen schrijven... Dat zou het summum zijn! Ik houd het trouwens wel bij het schrijven van scripts. Aan een boek begin ik niet, want dat vind ik zo solitair. Ik vind het prettig dat je als scenarioschrijver een schakeltje in een groter geheel bent. Je maakt er echt met z´n allen iets moois van."
Inspiratie
"Ik kan mezelf helemaal verliezen tijdens het schrijven. Als alles perfect in elkaar valt, kan ik minutenlang tevreden naar een zin staren. Mijn inspiratie haal ik van straat. Hoe bewegen mensen zich? In wat voor situaties raken ze verzeild? Op de toneelschool heb ik tevens geleerd om verhalen te bedenken."
Door haar acteerervaringen kan Marit goed inschatten of een tekst speelbaar is. "Daarbuiten zijn mijn scripts zelden dubbel interpretabel. Op de Scriptschool worden onze teksten af en toe nagespeeld. Soms door medestudenten (foto) en soms door acteurs. Af en toe heb ik wel de neiging om in te grijpen", lacht Marit van Bohemen. "Wel lezen wat er staat hé? Anders doe ik het zelf!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten